אור החיים: 'הרהור וחזרה בתשובה, קודם לימוד התורה, וחשיבותה'

הרב ברק בן ניסן No Comments on אור החיים: 'הרהור וחזרה בתשובה, קודם לימוד התורה, וחשיבותה'

הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

21:55
27.04.24
קובי פינקלר No Comments on מכה קשה לטרור: צה"ל חיסל מחבל בכיר בלבנון

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

רבינו האור החיים הקדוש מבאר, שנצטוו עם ישראל במעמד הר סיני לשוב בתשובה לפני קבלת התורה, וכמו שנאמר 'וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ' ודרשו חכמינו שכל מקום שנאמר 'ועתה' הכוונה לעשיית תשובה, שלפני שבאים לשמוע ולקבל התורה, עליהם לקיים מצוות תשובה הרמוזה בתיבת 'ועתה'.

ובספר תהלים נאמר 'וְלָרָשָׁע אָמַר אֱלֹקִים מַה לְּךָ לְסַפֵּר חֻקָּי'. כלומר, שהקדוש ברוך הוא, מבקש מהאדם, לפני שאתה לומד תורה תחזור בתשובה, כדי שלא תהיה בבחינת רשע כשאתה לומד את תורת ה'.

אולם מספיק אפילו הרהור תשובה אמיתי אחד, כדי להיקרא 'צדיק גמור'. וכמו שאמרו חכמים שאם רשע גמור, הלך וקידש אשה, ואמר לה שהקידושין יחולו רק בתנאי שהוא 'צדיק גמור', הקידושין חלים מספק, כי חוששים שמא הרהר בתשובה.

וכך כותב רבינו הקדוש, וזה לשון קודשו: 'לצד שהיו ישראל מלוכלכים בחרמי העוונות [רשת העבירות] אשר קדמו להם, וגם החדשים מקרוב באו, בהמראתם, ככתוב בתורה כמה פרטי חטאים במן, בשליו, בשבת, במים, וכאשר רצה אל עליון לתת התורה זכה וברה, יסוד הקדושה והטהרה, ורוחניות הרוחניות, צוה להם שיחזרו בתשובה אפילו מחטא קל, וכבר קדם לנו מאמרם זכרונם לברכה, בדין המקדש את האשה על מנת שהוא צדיק גמור ונמצא רשע שקידושיו קידושין כי חיישינן שמא עשה תשובה, ובאמצעות תשובתו יקרא צדיק'.

וכשאדם מטהר עצמו טרם הלימוד, בוודאי יזכה לזכך גופו ונפשו, והתורה תשרה ותשכון בתוכו.

וכן מפרש רבינו הקדוש, את הפסוק 'ועתה אם שמוע תשמעו' שהתורה מבטיחה לאדם שאם ישמע קצת תורה, יתאוה לשמוע עוד תורה, כדכתיב 'שמעו ותחי נפשכם' ועוד מבטיחה התורה, שמי שילמד תורה, יזכה לעתיד לשמוע את התורה, בקול ה' בעצמו, כלומר, אם תקיים שמוע עכשיו, תזכה שיתקיים בך, 'תשמעו' מה' לעתיד לבוא.

ובפרשת ראה מפרש רבינו הקדוש את הפסוק 'אֶת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹת ה' אֱלֹקיכֶם' שעצם הדבר שאדם זוכה לשמוע דברי תורה, זה הברכה בעצמה ואין צריך לברכות נוספות, וכל השאר זה רק בונוסים. ואותו הלומד לא רק שאינו מצפה לשום שכר, אלא אדרבה הוא רוצה לשלם לה' על התורה המתוקה שנתן לנו.

ובלשון קודשו של רבינו הקדוש: 'השמיעה בתורה הוא תענוג מופלא ומחיה הנפש, כאומרו 'שמעו ותחי נפשכם', והמרגיש בטעם התורה תשיחנו נפשו, כי עליו לשלם גמול טוב לנותן מתנה טובה מופלאת, ואין צריך לומר שאין לתבוע שכר עליה'.

[אור החיים יתרו פרק יט פסוק ה]



0 תגובות